Internet Panel

FAQ - de meest gestelde vragen

Wat zijn de inschrijvingsvoorwaarden voor InternetPanel.be?

Iedereen mag lid worden van InternetPanel.be, zolang 4 voorwaarden nageleefd worden:

  • ouder zijn dan 16 jaar;
  • in België verblijven;
  • het Nederlands beheersen;
  • beschikken over een internetverbinding en een geldig e-mailadres.
Kunnen meerdere mensen zich met eenzelfde e-mailadres inschrijven?

Het is mogelijk dat jullie, binnen het gezin, met meerderen eenzelfde e-mailadres gebruiken. Om echter te vermijden dat jou gevraagd wordt om aan een enquête deel te nemen waarvoor je niet aan het gezochte respondentenprofiel beantwoordt (bijv. een studie rond schoonheidsproducten voor vrouwen die naar een man gestuurd wordt), is het aanbevolen dat elkeen zich met een verschillend e-mailadres bij InternetPanel.be inschrijft. Indien meerdere leden van je gezin aan onze enquêtes wensen deel te nemen, dienen zij zich met een verschillend e-mailadres bij InternetPanel.be in te schrijven Als je nog geen persoonlijk e-mailadres hebt, kan je makkelijk en gratis een account op een berichtendienst aanmaken (Hotmail, Gmail, Outlook, …).

Wat kan ik winnen?

Om de deelnemers aan onze enquêtes te bedanken, hebben wij een puntensysteem ingevoerd. Voor elke ingevulde enquête krijg je punten, waarvan het aantal varieert in functie van de lengte van de vragenlijst, maar ook van de complexiteit ervan en dus van de inspanning die gevergd wordt om de vragen te beantwoorden. Het aantal punten dat aan een enquête toegekend wordt, wordt steeds aangegeven in de e-mail waarin we je uitnodigen om aan de studie deel te nemen.

Hoe meer je aan enquêtes meedoet, hoe meer punten je kan binnenrijven. Eens je minstens 1.000 punten verzameld hebt, kan je ze in onze shop inwisselen voor bonnen die in grote winkelketens of op e-commercesites geldig zijn.

Je kan de tegenwaarde ervan ook schenken aan een instelling die wij steunen, met name de boerderij La Clarine, een opvang- en integratiecentrum voor mensen met een verstandelijke beperking gelegen in Fayt-lez-Manage.

Hoe kan ik weten of mijn punten wel degelijk bijgeschreven zijn?

Telkens je een enquête ingevuld hebt, verschijnt er een bedankingspagina aan het einde van de vragenlijst. Op deze pagina zie je hoeveel punten je voor je deelname aan deze enquête hebt ontvangen, evenals het nieuwe totale saldo van je account.

Aarzel ook niet om je account op de InternetPanel.be site te raadplegen om na te gaan of de punten wel degelijk aan je saldo toegevoegd werden.

Hoe kan ik mijn punten in cadeaubonnen omzetten?

Je kan je punten inwisselen voor cadeaubonnen die geldig zijn voor online of winkelaankopen, of door een schenking te doen aan een van de instellingen die door InternetPanel.be gesteund worden.

Zodra je minstens 1.000 punten hebt verzameld door onze enquêtes in te vullen, kun je ze op de website van InternetPanel.be omzetten in een cadeaubon van €10 van onze partner beCHARGE. De bestelde beCHARGE-cadeaubon(nen) worden je binnen maximaal 7 dagen na je aanvraag per e-mail toegestuurd in de vorm van codes die je kunt gebruiken op de website van beCHARGE.

Op de website van beCHARGE kun je vervolgens zelf kiezen bij welke winkel je je cadeaubon wilt gebruiken.

beCHARGE biedt een catalogus met meer dan 100 grote merken in uiteenlopende sectoren zoals voeding, mode, sport, wonen, cultuur, streaming, videogames en reizen… Je ontvangt daarna de cadeaubon(nen) van de beCHARGE-partner(s) die je hebt gekozen, en je kunt ze meteen gebruiken bij je volgende aankoop, online of in de winkel

1.000 punten stemmen overeen met een geschenkbon van 10 €, geldig bij de partner van je keuze. Je bent echter niet verplicht om je punten in te wisselen zodra je 1.000 punten bereikt hebt. Je kan ook wachten en meer punten verzamelen vóór je ze voor cadeaubonnen inwisselt. Je kan dan evenveel cadeaubonnen van 10 € bestellen als je schijven van 1.000 punten hebt. Je puntenkapitaal blijft aan jou toegewezen zolang je lid blijft van InternetPanel.be.

Waar kan ik mijn cadeaubonnen gebruiken?

beCHARGE biedt een catalogus met meer dan 100 grote merken in uiteenlopende sectoren zoals voeding, mode, sport, wonen, cultuur, streaming, videogames en reizen… Op de website van beCHARGE kun je zelf kiezen bij welke partner(s) je je cadeaubonnen van €10 wilt gebruiken.

Als voorbeeld vind je op de website van beCHARGE cadeaubonnen die geldig zijn bij grote winkelketens zoals Colruyt, FNAC, Vanden Borre, IKEA, H&M, Primark, Decathlon, maar ook op e-commercesites zoals Amazon, Bol.com, Zalando, streamingplatforms zoals Netflix of Spotify, reisaanbieders zoals AirBnB of Flixbus, pretparken zoals Walibi, Bellewaerde, Parc Astérix, of voor videogames zoals PlayStation, Xbox of Nintendo…

Afhankelijk van de partner zijn de cadeaubonnen geldig in de winkel, enkel online of beide. Kijk dus goed na waar je de cadeaubon kan gebruiken voordat je je bestelling plaatst.

Wordt er met mijn antwoorden echt rekening gehouden?

Jazeker! Als je bent uitgenodigd om aan een enquête mee te doen, dan betekent dat dat die met je profiel overeenstemt en je aanbelangt. Er zijn geen goede of slechte antwoorden ; je kan eerlijk antwoorden, want we wensen je mening en je ervaringen te kennen en je persoonlijk aanvoelen te doorgronden.

Heeft mijn mening echt een impact?

Absoluut! Elk antwoord helpt om producten, diensten of beleidslijnen te verbeteren. Bedrijven en instellingen benutten de feedback om de verwachtingen van consumenten beter te begrijpen en weloverwogen beslissingen te nemen. Concrete voorbeelden van de impact van je deelname aan onze enquêtes vind je op de site onder de rubriek ‘Waar dient het voor?’.

Zijn mijn persoonlijke gegevens beschermd?

Wij hechten veel belang aan al je gegevens, die voor ons essentieel zijn. Wij stellen dus alles in het werk om ze conform de regelgeving voor de bescherming van persoonsgegevens (GDPR) te beschermen. Je gegevens zijn versleuteld om ze tegen elke vorm van misbruik te beschermen en worden tijdens hun verwerking anoniem gemaakt. Ze worden enkel en alleen voor statische doeleinden gebruikt.

Wie heeft toegang tot mijn persoonlijke gegevens?

Enkel jijzelf en een beperkt aantal van onze medewerkers hebben toegang tot de gegevens die je ons verstrekt. Wij hebben enkel toegang tot je persoonlijke gegevens in het kader van de verwerking en analyse ervan, alsook van de kwaliteitscontroles die uitgevoerd worden op de verschillende antwoorden die je ons geeft. Je persoonsgegevens zullen nooit aan derden doorgegeven worden, tenzij je daar je toestemming voor verleent.

Hoe kan ik mijn persoonlijke gegevens wijzigen?

Op de site InternetPanel.be, heb je, eens je op je persoonlijke ruimte ingelogd bent, toegang tot je persoonlijke gegevens en kan je ze raadplegen en naar believen wijzigen.

Hoe wis ik mijn persoonlijke gegevens?

Als je je persoonlijke gegevens wil wissen, volstaat het om je uit InternetPanel.be uit te schrijven (zie uitschrijvingsprocedure). Door deze uitschrijving worden al je persoonlijke gegevens automatisch verwijderd. Let op: bij uitschrijving gaan de verzamelde punten verloren. Het zal dan ook niet meer mogelijk zijn om een omruiling aan te vragen.

Ik ben van e-mailadres veranderd en wens de uitnodigingsmails van InternetPanel.be op mijn nieuwe e-mailadres te ontvangen.

Verbind je met je persoonlijke ruimte op de site InternetPanel.be door je oude e-mailadres als login en je wachtwoord in te voeren. Je hebt dan toegang tot je persoonlijke gegevens en kan, als je dat wenst, je e-mailadres en andere parameters wijzigen.

 Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat moet ik doen?

Voer in je persoonlijke ruimte, in het ‘Login’-veld, je e-mailadres in (datgene dat je gebruikt hebt bij je inschrijving voor InternetPanel.be). Klik daarna op “wachtwoord vergeten?’. Je ontvangt een e-mail met een link die je in staat stelt om een nieuw wachtwoord te kiezen.

Ben ik verplicht om deel te nemen aan alle enquêtes die mij voorgelegd worden?

Er is geen enkele verplichting om deel te nemen: het staat je steeds vrij om mee te doen of niet. Als het onderwerp je niet interesseert, als je geen zin of tijd hebt om deel te nemen…, negeer dan gewoon de uitnodigingsmail en neem een volgende keer deel.

Waar en wanneer kan ik een enquête invullen?

Je kan een vragenlijst beantwoorden vanaf eender welke computer, tablet of smartphone die met het internet verbonden is; wanneer je wilt (7 dagen op 7, 24 uur op 24), maar vóór de uiterste datum van deelname. Het kan zijn dat de enquête vóór de deadline eindigt indien het vereiste aantal respondenten bereikt is. In dat geval ontvang je een bericht waarin dit gemeld wordt en zal je de vragenlijst niet meer kunnen invullen.

Ik krijg bijna geen uitnodigingsmails, is dat normaal?

Het profiel van de mensen die we willen ondervragen kan van de ene tot de andere enquête in functie van het onderwerp variëren. Naargelang van je sociodemografische kenmerken (geslacht, leeftijd, beroep, gezinssamenstelling, …) kan het zijn dat je iets meer of iets minder uitnodigingen krijgt dan andere panelleden.
Als je nooit een uitnodiging ontvangen hebt, kan dat betekenen dat het e-mailadres dat je ons gegeven hebt verkeerd is of dat je van adres veranderd bent zonder ons daarvan op de hoogte te stellen. Om na te gaan of je e-mailadres correct is, kan je je gegevens raadplegen en desgevallend wijzigen door HIER te klikken. Ga ook na of onze mails niet rechtstreeks in je spambox terechtkomen.

Moet een vragenlijst volledig ingevuld worden?

Je dient een vragenlijst volledig in te vullen opdat je antwoorden bij de verwerking van de resultaten in overweging genomen zouden worden.
De vragenlijst wordt als afgewerkt beschouwd als je op je scherm een boodschap ziet verschijnen die je meldt dat de enquête afgesloten is en dat al je antwoorden correct opgeslagen werden.
Indien je de tijd niet hebt om een vragenlijst in één keer af te werken, kan je op elk moment stoppen en de vragenlijst hervatten precies daar waar je zat door opnieuw op de link te klikken in de uitnodigingsmail die je ontvangen hebt.
Als je een vragenlijst niet volledig ingevuld hebt of als je de vragen op een onsamenhangende of rare manier beantwoord hebt (bijv. te snel ingevulde vragenlijst of met steeds hetzelfde type antwoord op alle vragen), wordt je vragenlijst niet in aanmerking genomen en wordt het aantal punten dat erbij hoort je niet toegekend.

Hoe lang duurt een enquête gemiddeld?

Wij zorgen ervoor dat het invullen van onze enquêtes maximum tussen de 5 en de 15 minuten in beslag neemt. Sommige enquêtes kunnen wat meer tijd vergen, maar dan word je daar altijd van verwittigd en het aantal punten dat eraan toegekend wordt, wordt ALTIJD berekend in functie van hun duur en complexiteit. Wanneer je een vragenlijst invult, kan je de resterende tijd schatten met behulp van het tijdsbalkje dat rechts bovenaan je scherm staat en aangeeft hoeveel vragen je in verhouding al beantwoordt  hebt.

Hoeveel uitnodigingen om aan enquêtes deel te nemen zal ik jaarlijks ontvangen?

Opdat alle panelleden gelijkgeschakeld zouden worden en gelijke kansen zouden krijgen om aan onze enquêtes deel te nemen, zorgen we voor een volledige rotatie van het panel voordat eenzelfde individu opnieuw gecontacteerd wordt. De wachttijd tussen twee uitnodigingen kan naargelang van het aantal lopende enquêtes variëren, maar je kan aan alle enquêtes deelnemen waar je per mail een uitnodiging voor krijgt en zo sneller punten verzamelen.

Ik wil deelnemen, maar de vragenlijst is niet meer actief.

De deelname aan een enquête is altijd beperkt in de tijd. De uiterste datum van deelname wordt steeds in de uitnodigingsemail vermeld. Als je op latere datum op de link klikt, word je automatisch doorverwezen naar een pagina die je verwittigt dat de vragenlijst niet langer online is.

In dat geval krijg je een bericht dat je dat meldt en zal je deze vragenlijst niet meer kunnen beantwoorden. Wij raden je dus om na ontvangst van de uitnodigingsmail zo snel mogelijk te antwoorden, zodat je een maximum aantal punten kan verzamelen.

Als een enquête afgesloten is en je de kans niet gehad hebt om eraan deel te nemen, is dat niet erg; je zal snel uitnodigingen ontvangen om deel te nemen aan andere enquêtes die we opzetten.

Ik wil deelnemen, maar mijn profiel stemt niet overeen met het gezochte profiel.

Voor sommige enquêtes kan het zijn dat je profiel niet met het gezochte profiel overeenkomt, ofwel omdat je, op basis van filtervragen aan het begin van de vragenlijst, niet past in het profiel van de mensen die we voor deze enquête zoeken, ofwel omdat het aantal respondenten die met je profiel overeenkomen en die we wilden bevragen voor een onderzoek reeds bereikt is.

In beide gevallen heeft het dus geen zin de vragenlijst in te vullen, want er zal bij de analyse van de resultaten geen rekening mee gehouden worden. Om je echter te bedanken om aan een enquête te willen meedoen, zonder dat je deelname weerhouden werd, wordt op je account een forfait van 5 punten bijgeschreven.

Hoe komt het dat het percentage in de tijdsbalk (bovenaan rechts in het groen) soms heel snel verandert?

Wij trachten de vragenlijst zo kort mogelijk te houden door enkel die vragen te stellen die met je profiel overeenstemmen. Dat betekent dat je soms een flink deel van de vragenlijst ‘overslaat’ en dat de tijdsbalk plots, in één klap, fel vooruitschiet. De tijdsbalk geeft steeds de maximale tijdsduur van de vragenlijst weer, maar deze is vaak korter dan de tijdsbalk laat uitschijnen. Daar je lid bent van InternetPanel.be zijn de profielvragen op het einde van de vragenlijst ons immers al bekend, zodat ze niet meer beantwoord hoeven te worden.

Wanneer mag ik aan een enquête deelnemen? Wanneer is een vragenlijst beschikbaar?

Je mag aan een enquête deelnemen zodra je een uitnodigingsmail ontvangen hebt. Vanaf dan is de vragenlijst permanent beschikbaar, 24u/24, tot de uiterste datum van deelname die in de uitnodigingsmail vermeld staat. Wij leggen voor elke enquête echter een aantal ingevulde vragenlijsten vast en als het aantal respondenten vóór deze deadline bereikt is, kan je de vragenlijst niet meer invullen omdat de enquête afgesloten is. Om je kansen om deel te nemen aan een onderzoek te maximaliseren en zo snel punten te verzamelen, heb je er dus baat bij om de vragenlijst zo snel mogelijk na ontvangst van de uitnodigingsmail in te vullen.

Je mag eenzelfde enquête slechts één keer invullen. Als je een vragenlijst al eens volledig ingevuld hebt, zal je er niet meer in kunnen.

Zijn er bepaalde regels of voorschriften bij het invullen van een vragenlijst?

Wanneer de vraag een bepaald type antwoord(en) vereist (één of meerdere verplichte antwoorden, een cijfermatig antwoord, …), wordt de formulering van de vraag gevolgd door instructies die aangeven hoe je dient te antwoorden. Zorg er in het algemeen steeds voor dat je de vragen en bemerkingen in de vragenlijst zorgvuldig leest.

Ik heb vertrouwelijke of gevoelige data op mijn computer staan. Moet ik me bij deelname aan enquêtes zorgen maken over hun vertrouwelijkheid?

Neen, helemaal niet. Wanneer je aan een enquête deelneemt, ben je verbonden met onze webserver waarop de vragenlijst bewaard wordt. Wij hebben geen toegang tot de inhoud van je computer.

Moet ik op mijn computer iets installeren om aan de enquêtes deel te kunnen nemen?

Neen, helemaal niets. Je hebt enkel een internetverbinding en een browser nodig (Internet Explorer, Chrome, Firefox, …).

Loop ik het gevaar om, door aan jullie enquêtes deel te nemen, spam (ongewenste e-mails van onbekende verzenders) te ontvangen?

NEEN. Door je in te schrijven, krijg je de garantie dat je enkel e-mails van InternetPanel.be ontvangt. Je e-mailadres wordt onder geen enkel beding aan derden doorgegeven en wij garanderen dat je privacy volledig gerespecteerd wordt.

Ik heb op de link in de uitnodigingsmail geklikt, maar hij werkt niet!

Soms kunnen er bij het openen van de vragenlijst vanuit de link naar de enquête in de mail problemen optreden. Controleer eerst even of je internetverbinding wel actief is. Als je door te klikken op de link de vragenlijst niet open krijgt, kan je de URL uit de e-mail kopiëren en in het venster van je browser plakken (let er steeds op dat je de volledige URL kopieert en plakt, want het kan zijn dat die te lang is en in de e-mail twee lijnen in beslag neemt). Als dat nog steeds niet werkt, vragen wij je ons een mailtje te sturen waarin je het probleem waar je mee te maken hebt zo gedetailleerd mogelijk uiteenzet.

De vragenlijst loopt plots vast! Wat moet ik doen?

Indien de vragenlijst vastloopt, controleer je eerst best of je op de vragen op het scherm wel degelijk een geldig antwoord gegeven hebt. Vergeet niet dat sommige vragen een verplicht antwoord vereisen.

Als dat in orde is, kan het zijn dat je internetverbinding onderbroken werd. In alle andere gevallen vragen wij je ons een e-mail te sturen waarin je zo gedetailleerd mogelijk aangeeft wat het probleem is waar je mee te maken hebt, met inbegrip van de foutmelding die eventueel op je scherm verschijnt. Ondanks alle zorg die wij aan de opmaak en controle van de vragenlijsten besteden, kan er uitzonderlijk toch een fout in de enquête sluipen. Wij stellen alles in het werk om het probleem zo snel mogelijk op te lossen en verwittigen je zodra het opgelost is.

Ik wens me in/uit te schrijven, maar hoe?

Je kan je op elk moment uit InternetPanel.be uitschrijven. Daartoe ga je in het sitemenu gewoon naar ‘Uitschrijving’ en volg je de instructies. Eens je uitschrijving geregistreerd is, zal je van ons geen verdere uitnodigingsmails tot deelname meer ontvangen en worden al je gegevens automatisch gewist. Opgepast: elke uitschrijving resulteert in het verlies van alle verzamelde punten. Het is dan ook niet meer mogelijk om een ruil aan te vragen.

Hulp nodig ?

Als je andere vragen hebt, aarzel dan niet om via ons formulier of per mail met ons contact op te nemen. Wij zijn er om je te helpen!






    Deze informatie wordt niet gebruikt om je enquêtes toe te sturen, maar alleen om de aard
    van je vraag beter te begrijpen.